Monday, August 22, 2016

SAJAK “PANCANG KENANGAN” karya Khadijah Hashim

SAJAK “PANCANG KENANGAN” karya Khadijah Hashim

MAKSUD SAJAK
Ada telinga cuma hiasan muka
dia pekak diasak bunyi jentolak
tidak terdengar kicau murai
nyaring katak memanggil hujan
bising cengkerik di kala senja
desir daun kelapa disentuh angina
juga kocakan air di sungai
ke manakah suara itu menghilang?

1.    Penyajak memberitahu bahawa disebabkan mengejar pembangunan telinga yang sepatutnya mendengar dipekakkan akibat bunyi jentolak yang kuat bekerja membangunkan tanah maka tidak diendahkan bunyi sang burung, katak, cengkerik, desir daun kelapa dan aliran air sungai akibat perbuatan manusia yang mengejar kemajuan dan pembangunan dan penyajak bertanya ke mana perginya suara-suara tersebut?

Dia mengangkat muka letih
setelah lama tunduk menurut perintah
akur dengan rentak arus perubahan
di sana terhampar padang nan tandus
di sini bukit gondola hilang hutan
bumi merekah telaga kontang
kering dasar sungai tebing pun hilang
kita berjalan kaki tak perlu bersampan!

2.    Penyajak mengatakan bahawa semuanya telah berubah akur dengan apa yang berlaku mengikut arus perubahan dan kesannya tinggallah padang yang ketandusan, bukit yang digondol tiada lagi hutan belantara, bumi merekah akibat telaga kekeringan air, dasar sungai pula juga kering dan tebing tebing juga turut hilang dan akibatnya sungai tidak dapat lagi dilalui sampan, maka akhirnya hanya berjalan kaki hilang sudah pengangkutan air akibat sungai sudah musnah.

Suara kapitalis kain lantang
bantahan pencinta alam dicatatkan
janjinya akan segera bertindak
kempen dan slogan cintai sungai
tidak berdaya menjernihkan air
mempertahankan nyatuh dan merbau
memanggil datang terkukur dan punai
tiada lagi ngauman berani harimau
letih lesu hilang daya melawan
yang tinggal hanya pancang kenangan.

3.    Pada rangkap ini, penyajak memberitahu bahawa hanya suara dan omongan pemaju dan kapitalis sahaja yang kuat kedengaran. Bantahan dan luahan perasaan para pencinta alam hanya dicatat sahaja, segala usaha kempen dan slogan cintai sungai hanya mampu berdiri sebagai slogan semata dan tidak mampu memulihkan kekeruhan air, menyelamatkan nyatuh dan merbau, terkukur dan punai dan sudah tidak kedengaran lagi bunyi ngauman harimau akibat pembangunan alam sekitar musnah dan segala isinya terkorban yang tinggal hanya sebuah kenangan iaitu tunggul kayu sebagai pancang kenangan.

TEMA SAJAK

Sajak “Pancang Kenangan” membawakan tema proses pembangunan yang banyak mengorbankan alam sekitar. Alam sekitar iaitu hutan, sungai, padang, daratan semua musnah akibat pembangunan yang dilakukan segala isi hutan habis mati dan hilang begitu juga dengan sungai menjadi kering dan tidak mengalirkan air seperti dahulu boleh mendayung sampan. Inilah akibat pembangunan yang dilakukan sekiranya tidak seimbang dengan ekosistem.

PERSOALAN

1.    Persoalan sikap manusia yang begitu rakus terhadap alam sekitar. Manusia membuat pembangunan dan kemajuan dengan memekakkan telinga tentang kesengsaraan dan kemusnahan isi hutan sungai dan alam sekitar. Manusia rakus mengejar keuntungan dan kemewahan semata tanpa memikirkan akibat perbuatan mereka.
2.    Persoalan kemusnahan dan kepupusan flora dan fauna. Flora dan fauna musnah dan pupus akibat pembangunan yang dilakukan semua bukit dan padang digondolkan untuk membuat pembangunan. Akibatnya hidupan flora dan fauna akan pupus dan musnah.
3.    Persoalan hilangnya habitat atau tempat tinggal flora dan fauna. Akibat pembangunan tempat tinggal tumbuhan dan haiwan musnah.
4.    Persoalan ekosistem alam sekitar bercelaru dan mengakibatkan suhu bumi berubah. Cuaca dan suhu bumi menjadi tidak menentu kerana tangan-tangan manusia yang melakukan segala kerosakan dan kemusnahan alam sekitar.
5.    Pentingnya sikap cintai alam sekitar dan sungai. Penyajak mengajak pembaca untuk sama-sama menyintai dan menghargai alam semula jadi anugerah Tuhan yang tidak ternilai harganya.
6.    Kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. Sebagai manusia penghuni bumi kita perlu sedar akan peranan alam sekitar yang menyediakan zon udara yang terbaik dalam proses fotosintesis. Maka kita sewajarnya memelihara dan memulihara alam sekitar sebaikmungkin.


BENTUK SAJAK

1.    Sajak ini mempunyai 3 rangkap.
2.    Sajak ini terdiri daripada 8 hingga 10 baris serangkap.
3.    Sajak ini mempunyai 4 hingga 6 patah perkataan dalam sebaris.
4.    Sajak ini mempunyai 9 hingga 13 suku kata dalam sebaris.
5.    Rima akhir sajak ini berbentuk bebas iaitu Rangkap 1 : abcdadce, rangkap 2 : aabcdeed, dan rangkap 3 : abcdefdfbb

GAYA BAHASA

1.    Sinkope – tak
2.    Anafora – di sana ….
                            di sini ….     perkataan di adalah anaphora
      3.  Personifikasi – katak memanggil hujan
      4.  Aliterasi – yang tinggal hanya pancang kenangan
      5.  Asonansi – Ada telinga hanya hiasa
                              muka = perulangan huruf a

NILAI
1.    Amanah
2.    Bertanggungjawab
3.    Kasih sayang
4.    Tidak mudah berputus asa
5.    Cintai alam sekitar
6.    Menghargai alam
7.    Bersyukur
8.    Hindari sikap rakus dan tamak haloba

PENGAJARAN
1.    Kita mestilah amanah ketika melakukan sesuatu perkara. Contohnya, amanah dalam melakukan sesuatu perkara yang diarahkan oleh ketua dan seseorang.
2.    Kita haruslah bertanggungjawab menjaga alam sekitar , kerana kita selaku penghuni alam perlu memastikan keseimbangan pembangunan dengan ekosistem alam semula jadi.
3.    Kita hendaklah mempunyai nilai kasih sayang kepada alam sekitar. Contohnya, menjaga alam sekitar dan menjaga sungai agar terpelihara daripada pencemaran akibat pembangunan yang dilakukan.
4.    Kita perlulah menghargai alam sekitar. Udara yang kita sedup dan hirup setiap hari adalah hasil fotosintesis yang dilakukan oleh pokok-pokok dihutan, maka kita kena sedar bahawa pembangunan yang dilakukan mesti seimbang dengan kemusnahan hutan yang digondol.
5.    Kita hendaklah bersyukur dengan kurniaan Tuhan. Alam sekitar yang indah dan terpelihara akan menjadi pengekalan habitat flora dan fauna, pengawalan suhu bumi yang baik dan kita juga hidup dalam udara yang segar. 

5 comments: