Thursday, August 18, 2016

Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun 2016 Kesusasteraan Melayu dan Skema Jawapan

Bahagian Satu
[40 markah]
Jawab semua soalan.


Burung kekek burung di hutan,
       Terbang naik berlegar-legar;
Mari encik marilah tuan,
       Barang baik baru keluar.
                                                  (Dipetik daripada Nilai Insan)
1. 




     a)  Nyatakan maksud puisi di atas.                                                                             (2 markah)
     b)  Berikan gaya bahasa yang terdapat dalam puisi di atas.                                      (2 markah)


                Sebermula Si Jepun yang bertujuh itu pun terlalu amarah serta katanya, “Cih, tiada berbudi Melayu ini! Ia hendak menunjukkan beraninya kepadaku,” lalu ia menghunus pedangnya lalu diparangnya segala hulubalang yang di hadapan itu. Maka gemparlah segala oban dan akum, aprak, amum-amum pun habis berterjunan di balairung itu. Maka maksud Jepun itu hendak membunuh Phrau Cau; Phrau cau itu pun segera masuk ke istana.                                                                                                                                                                                                                                                                   (Dipetik daripada Nilai Insan)
2.




   
    Berdasarkan peristiwa di atas apakah punca utama menyebabkan pendekar Jepun amarah
    dan mengamuk di balairung istana.
                                                                                                                                          (4 markah)


                  Maka Laksamana pun beriwayatlah daripada pertamanya datang kesudahannya. Maka raja dan segala pegawai pun hairan menengar dia. Maka titah baginda, “Adapun gajah yang besar ini kita namai Pudi Manikam dan yang seekor ini Permata Sailan,” Setelah sudah maka baginda pun berangkat masuk ke dalam istana itu.
                                                                                                                           (Dipetik daripada Nilai Insan)
3.







            Berdasarkan peristiwa di atas, Hang Tuah telah di utus ke Siam untuk mendapatkan       gajah seperti permintaan Sultan Melaka, negeri apakah yang Hang Tuah pergi dan        berapa ekor gajah yang diminta oleh Sultan Melaka dengan raja negeri tersebut?                                                                                                                                                          (4 markah)


Berkali-kali resahnya disengat matahari
yang semakin lebar
di langit peradaban yang tak berpagar                                                                                                   
                                                                                                    (Dipetik daripada sajak Kubentang Sehelai Peta)
4.







    a) Nyatakan persoalan yang terdapat dalam rangkap puisi di atas?                      (2 markah)
    b) Berikan dua gaya bahasa yang terdapat dalam puisi di atas?                           (2 markah)

BLACKWAY : Good God!
MAT PIAH : Nasib baik tak mencarut … (Menenteramkan dirinya dan segera tersenyum ramah sebaik-baik sahaja melihat BLACKWAY).
MAT PIAH : Yes, Sir, Trishaw; Sir?
BLACKWAY : Boleh bawa saya pergi jalan-jalan?
                                                                                       (Dipetik daripada drama Mat Piah dan Mr. Blackway)

 

5. 








     a) Berikan dua gaya bahasa yang terdapat dalam petikan di atas?                         (2 markah)
     b) Dimanakah peristiwa ini berlaku dan kemanakah tempatBlackway ingin pergi? (2 markah)


BLACKWAY : Saya minta ampun, minta maaf kepada semua orang Melayu. Pada semua orang Puloo Pinang. Memang kami penipu, penindas, penyamun. Saya sendiri malu dengan apa-apa yang pernah kami lakukan dulu. Memang kami bangsa kejam dan haloba. Apabila ingat semua hal yang pernah saya lakukan dengan Light dulu, saya rasa macam mahu amuk!
                    
                                                                            (Dipetik daripada drama Mat Piah dan Mr. Blackway)
6. 






     a) Berikan empat perwatakan Blackway yang terdapat dalam petikan drama di atas.
                                                                                                                                         (4 markah)

7. Berdasarkan Teks Kubentang Sehelai Peta yang telah anda pelajari dalam Antologi Teks
    Kesusasteraan Melayu Moden, nyatakan :
   
    a) Maksud drama?                                                                                                       (2 markah)
    b) Nyatakan dua nilai yang anda pelajari dalam drama yang telah anda kaji?              (2 markah)


Aku mengambil sehelai kertas

yang lain yang masih
 putih tanpa
garis dan
warna
dan
kugariskan menjadi bulatan
banyak-banyak: 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
00000000000000000000000000000000000000000


8.







   
     Berdasarkan petikan di atas kenapakah watak Aku melukis sedemikian? Nyatakan pendapat
     anda berdasarkan anda pelajari?                                                                              (4 markah)


                Bertahun-tahun lamanya kami bekerja di Kawai Maru yang didaftarkan di kobe. kapal raksasa itu milik Tuan Kawai. Dia telah menjadi nelayan sejak berusia lima belas tahun. Dia lebih kenal ombak gelombang Jepun dari pesisir Hokkaido hingga Pulau Parece Vela di selatan, daripada mengenal daratan.
                                                               (Dipetik daripada Novel Naratif Ogoshoto karya Anwar Ridhwan)                                                                                    (Dipetik daripada novel Naratif Ogonshoto)
9.







    Nyatakan dua latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas.                     (4 markah)
                                                                                                                                        
10.  Berdasarkan novel yang anda kaji.

      a) Nyatakan 4 nilai yang anda boleh contohi dari karya novel tersebut.                  (4 markah)


Bahagian Dua
[60 markah]

Bahagian A
(Puisi Tradisional dan Prosa Klasik)
Jawab sama ada Soalan 1 atau Soalan 2

1. Baca puisi di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Kasih Jualan (Pantun Empat Kerat)
Burung kekek burung di hutan,
       Terbang naik berlegar-legar;                                   Kalau mengail ikan tenggiri,
Mari encik marilah tuan,                                                      Umpan di taut ikannya bilis;
       Barang baik baru keluar.                                         Makanan baik tidak terbeli,
                                                                                            Sayang takut duitnya habis!
Hari Jumaat pergi memukat,
       Orang menangguk ikan di kali;
Minta maaf belum berhajat,                                           Air hangat air bertapis,
       Datang menengok, bukan membeli.                                Tuangkan saya agak secawan;
                                                                                    Sayang sangat duitnya habis,
Empat lima kuda di medan,                                                   Kurang tenaga tidak melawan?
       Kuda tengkot ke depan juga;
Bukan panglima rupanya tuan,
       Makanya takut masuk berniaga.                              Pasang panjut keliling rumah,
                                                                                           Bunga api di tengah laman;
Kuda tengkot menang berlumba,                                   Bukan kedekut, bukannya lemah,
       Lompat bertangkup keempat kaki;                                  Cumanya hati belum berkenan.
Mengapa takut masuk berniaga?
       Kurangkah sanggup sifat lelaki.
                                                                                    Dari Medan ke Sibolga,
Penakut sungguh rupanya ikan,                                           Padi di Langkat bawa ke Deli;
        Umpan di kail lari menerpi;                                   Kasih bukan barang berniaga,
Kedekut sungguh tuan nak makan,                                       Hati tak dapat dijual beli.
         Makanan baik tidak terbeli!
                                                                                    Kalung Bunga, 2008
                                                                                    Dewan Bahasa dan Pustaka




 


























      a) Jelaskan tiga ciri pantun di atas.                                                                            (6 markah)
      b) Nyatakan tiga pengajaran yang terdapat dalam pantun tersebut.                        (6 markah)
      c) Cipta satu rangkap pantun enam kerat mengikut kreativiti anda.                         (8 markah)

2.  Berdasarkan Sastera Epik:
     a) Jelaskan dua kehebatan Laksamana Hang Tuah yang terdapat dalam Sastera Epik “Hang 
         Tuah Diutus ke Siam.                                                                                              (8 markah)
     b) Jelaskan dua latar tempat yang terdapat dalam sastera epic tersebut.                (8 markah)
     c) Berdasarkan karya tersebut berapakah jumlah gajah yang diminta oleh Sultan Melaka dan
         berapa ekor gajah yang diberikan oleh Phra Cau? Jelaskan.                                (4 markah)

Bahagian B
(Puisi Moden dan Drama)
Jawab sama ada Soalan 3 atau Soalan 4.

3.  Baca puisi di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
   
  a) Jelaskan tema puisi di atas.                                                                                       (4 markah)
      b) Huraikan gambaran masyarakat yang terdapat dalam puisi di atas.                    (4markah)
      c) Nyatakan dua gaya Bahasa di atas berserta contoh.                                            (4 markah)
      d) Cipta sebuah sajak bertemakan alam sekitar. Panjangnya sajak tersebut antara 12 hingga     
          15 baris                                                                                                                   (8 markah)



4.  Berdasarkan drama Mat Piah dan Mr. Blackway :
    
     a) Jelaskan lima perwatakan Mat Piah.                                                                    (10 markah)
     b) Huraikan lima persoalan yang terdapat dalam drama ini.                                   (10 markah)

Bahagian C
(Cerpen dan Novel)
Jawab sama ada Soalan 5 atau Soalan 6.

5.  Cerpen “00000000000”, karya Shanon Ahmad memaparkan jati diri manusia yang lemah.

     a) Nyatakan lima peristiwa yang menggambarkan sikap tersebut.                       (10 markah)
     b) Berikan lima pengajaran yang kita perolehi daripada karya tersebut.
                                                                                                                                        (10 markah)

6.  Berdasarkan novel Naratif Ogonshoto, karya Anwar Ridhuan :
    
     a) Huraikan lima persoalan yang ingin disampaikan oleh pengarang.                    (10 markah)
     b) Terangkan lima citra masyarakat yang dipaparkan oleh pengarang.                  (10 markah)



*******KERTAS SOALAN TAMAT*******



SKEMA JAWAPAN PPT KESUSASTERAAN MELAYU 2016
BAHAGIAN SATU (40 MARKAH)
1. a)     Maksud puisi di atas ialah penyajak memberitahu penjual dengan mempelawa     pembeli membeli barang yang baru keluar.  (2 markah)
    b)     Gaya bahasa yang terdapat dalam puisi di atas ialah :
            i. Kata ganda – contohny; terbang naik berlegar-legar (2 markah)
            ii. Repetisi – Burung kekek burung di hutan, (2 markah)
2.         Punca utama menyebabkan pendekar Jepun amarah dan mengamuk di balairung istana:
            i. Hang Tuah menunjukkan beraninya dengan mencabar pendekar Jepun
            ii. Hang Tuah telah berlawan salah seorang pendekar dan memotog telinga, hidung dan
                membelah dua kepalanya.
            iii. Hang Tuah mengatakan dia boleh bunuh 40 orang dengan mudah.
3.         i. Negeri Patani
            ii. 6 ekor gajah – 4 jantan, 2 betina
4. a)     Persoalan pengaruh luar yang mempengaruhi pemikiran dan budaya masyarakat.
            Kemajuan membawa pengaruh asing yang memberi kesan terhadap pemikiran dan         budaya masyarakat.
     
    b)     Dua gaya bahasa yang terdapat dalam puisi di atas ialah :
            i. Personifikasi – berkali-kali resahnya disengat matahari
            ii. Kata ganda separa penuh – Berkali-kali
            iii. metafora – langit peradaban
            iv. Sinkope – tak sepatutnya “tidak”
            v. Asonansi – vocal “a” berkali-kali resahnya disengat matahari
            vi. Aliterasi – konsonan “n” di langit peradaban yang tak berpagar

5. a)     Dua gaya bahasa yang terdapat dalam petikan di atas :
            i. Bahasa asing iaitu Enggeris – Good God!, Yes, Sir, Trishaw; Sir?
            ii. Sinkope – nasib baik tak mencarut
            iii. Kata ganda -  jalan-jalan, sebaik-baik
    b)     Peristiwa ini berlaku di hadapan Hotel E&O
            Blackway ingin pergi ke Padang kota Lama hadapan Fort  Cornwallis

6.         Empat perwatakan Blackway yang terdapat dalam petikan drama di atas ialah :
            i.  Seorang yang mudah mengaku kesalahan dan memohon maaf
            ii. Seorang yang menyesal atas perbuatan yang telah dilakukannya
            iii. Seorang yang kejam dan tamak haloba
            iv. Pemarah dan bercakap besar
            v.  Seorang penipu, penindas, dan penyamun

7.         a) Maksud drama – drama ialah sebuah karya prosa atau sebuah cerita yang mempunyai             dialog yang melibatkan aksi, pergerakan dan mempunyai babak dalam setiap cerita.

            b) Dua nilai yang saya pelajari dari drama saya kaji ialah :
                 1) Nilai semangat patriotisme. Contohnya, Mat Piah menyatakan “saya sekolah sampai                   darjah enam sahaja, tapi boleh hafal tarikh pembukaan pulau pinang.

                 2) Nilai Merendah diri. Contohnya, Blackway memohon maaf “saya minta ampun,                            minta maaf kepada semua orang melayu dan orang Pulau Pinang.

                 3) Nilai kegigihan. Contohnya, Mat Piah gigih bekerja sebagai penarik beca demi                             mencari sesuap nasi.

                 4) Nilai menghargai sejarah. Mat Piah amat menghargai sejarah tanah airnya iaitu                           Pulau Pinang.

                 5) Nilai kesabaran. Mat Piah sabar dengan sikap dan perlakuan Blackway yang pelik                      dan kadang-kadang membuat dia marah.

                 6) Nilai kejujuran. Kejujuran dapat dilihat dari sikap Mr. Blackway yang menceritakan                      fakta sebenar tentang francis Light yang menipu daya Sultan kedah untuk                                              merampas Pulau Pinang.

                 7) Nilai ketaatan dan kesetiaan. Nilai ketaatan terserlah dalam diri Mr. Blackway yang                      dengan sejarah penjajah bangsa mereka.

8.         Watak aku melukis sedemikian kerana Aku dapati Dol tidak mempunyai apa-apa yang     baik yang boleh dicontohi dan diikuti oleh masyarakat terutama sekali anak-anak mudah      ini kerana penampilan Dol tiada nilai dan identiti sebaliknya memaparkan jati diri manusia       yang lemah.

9.         Dua latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas ialah :
            i. Masyarakat yang bekerja di atas kapal
            ii. Masyarkat yang bekerja sebagai nelayan
            iii. Masyarakat yang bergantung hidup dengan lautan – rezeki di lautan

10.       4 nilai yang boleh dicontohi dari karya tersebut ialah :
            i. Kegigihan                             iv. Kebijaksanaan                   
            ii. Ketabahan                           v. Kepimpinan
            iii. Keyakinan                          vi. Kerakusan              vii. Hormat-menghormati
           
BAHAGIAN DUA (60 MARKAH)
BAHAGIAN A
1.   a)               Tiga ciri pantun di atas ialah pertama pantun tersebut terdiri daripada 9 rangkap, ciri yang kedua ialah setiap rangkap mempunyai 4 baris yang sama iaitu 2 pembayang 2    maksud, ciri yang ketiga ialah jumlah patah perkataan hampir sekata iaitu 4 hingga 5           patah kata, ciri yang keempat ialah pantun ini mempunyai 9 hingga 10 suku kata dalam             sebaris dan ciri bentuk yang terakhir iaitu rima akhir pantun adalah terikat iaitu abab.
            ATAU  
            1) Pantun ini terdiri daripada 9 rangkap.
            2) Setiap rangkap mempunyai 4 baris (kerat).
            3) Pantun ini juga mempunyai 4 hingga 5 patah perkataan sebaris.
            4) Puisi ini juga mempunyai 9 hingga 10 suku kata dalam sebaris.
            5) Rima akhir terikat iaitu abab.

    b)                 Tiga pengajaran yang terdapat dalam pantun tersebut ialah pertama kita mestilah             bertolak ansur dalam urusan jual beli. Contohnya; peniaga bertolak ansur dalam urusan jual beli dengan melayan tawar menawar dengan pembeli. Pengajaran yang kedua ialah   kita hendaklah bersopan-santun dalam urusan jual beli. Contohnya; pembeli bersopan                      santun menolak pelawaan penjual dengan baik menggunaka bahasa yang sopan.                    Pengajaran yang ketiga ialah kita mestilah mempunyai sikap keikhlasan dalam urusan jual beli. Contohnya, peniaga tidak menipu pembeli sebaliknya penjual jujur dalam     berkata-kata. Pengajaran yang keempat ialah kita hendaklah gigih daam melakukan             sesuatu perkara atau pekerjaan. Contohnya, penjual bersungguh-sungguh untuk menjual             barang yang dijualnya. Pengajaran yang kelima yang diperolehi dari pantun di atas juga ialah kita mestilah berjimat-cermat ketika membeli-belah, contohnya pembeli berjimat-        cermat dalam membeli sesuatu barang.
            ATAU
            1) Kita mestilah bertolak ansur dalam urusan jual beli. Contohnya; peniaga bertolak ansur             dalam urusan jual beli.

            2) Kita hendaklah bersopan-samtun dalam urusan jual beli. Contohnya; pembeli bersopan             santun dengan menolak pelawaan penjual dengan baik.

            3) Kita mestilah mempunyai sikap keikhlasan dalam urusan jual beli. Contohnya peniaga             tidak menipu pembeli.

            4) Kita hendaklah gigih dalam melakukan sesuatu perkara. Contohnya; penjual    bersungguh-sungguh untuk menjual ikan yang dijual.
           
            5) Kita mestilah berjimat-cermat ketika membeli belah. Contohnya; pembeli berjimat        cermat dalam membeli sesuatu barang.

   c)      Cipta satu rangkap pantun enam kerat mengikut kreativiti anda.  (8 markah)
            CONTOH :      Terbang tinggi burung merpati
                                    Datang hinggap ke pohon jati
                                    Pohon jati ditepi kali
                                    Hidup bernilai tinggi
                                    saling berkasih hormat-menghormati
                                    barulah hidup disanjungi

2. a)                 Dua kehebatan Laksamana Hang Tuah yang terdapat dalam Sastera Epik “Hang             Tuah Diutus ke Siam” ialah pertama Hang Tuah seorang yang sangat bijaksana.           Kebijaksanaan Hang Tuah terbukti dan dapat dilihat pada peristiwa Hang Tuah yang    disambut oleh Oya Bagelang yang meminta Hang Tuah memenuhi permintaan Raja      mereka iaitu Phrau Cau mengadap sembah dengan merangkak. Namun, Hang Tuah yang         bijaksana tidak ingin berbuat demikian dengan tegas dan bijaksana memohon masuk             mengadap mengikut cara adat Melayu Melaka.
                        Kehebatan kedua Laksamana Hang Tuah ialah dia pandai bermain keris dan        melawan musuh dengan menggunakan taktik dan cara yang bijak. Hang Tuah telah            berjaya tewaskan Pendekar Jepun dengan memotong telinga, hidung dan membelah dua         kepala pendekar tersebut dan membunuh empat lagi yang lain semasa kejadian amukan         pendekar Jepun di balairung istana Phrau Cau.
                        Kehebatan Hang Tuah seterusnya ialah dia seorang yang sangat berani hal ini     disokong dengan peristiwa Hang Tuah tewaskan sekatan kumpulan Pendekar Jepun          yang telah menahan dan menyekat laluan kapal Hang Tuah yang menuju balik ke Melaka.   Semua Jepun dibunuh dan ditewaskan oleh Hang Tuah.

   b)                  Dua latar tempat yang terdapat dalam sastera epik tersebut ialah pertama di istana             Melaka. Contohnya, balairung tempat Sultan Melaka bertitah menginginkan enam                        ekor gajah dan Laksamana telah dipilih untuk dihantar ke Benua Siam untuk pergi        mendapatkan gajah             tersebut.
                        Latar tempat yang kedua ialah negeri Patani di Benus Siam. Negeri Patani           merupakan negeri baru dibuka oleh Phrau Cau. Hang Tuah pergi ke Patani untuk        mengutus surat dari Sultan Melaka dan mendapatkan gajah yang diminta oleh Sultan    Melaka.          
                        Latar tempat yang ketiga ialah teluk siam iaitu laluan kapal Hang Tuah dari selat Melaka menuju ke Patani perlu melalui teluk siam.
                        Latar tempat yang keempat ialah Gunung Ledang dimana Hang Tuah dihantar     untuk membantu Putera dan Puteri Raja Melaka yang akan ditabal menjadi raja ditempat          tersebut.

   c)                  Jumlah gajah yang diminta oleh Sultan Melaka ialah sebanyak 6 ekor iaitu 4 jantan          dan 2 betina manakala yang diberikan oleh Phrau Cau kepada Hang Tuah untuk dibawa           pulang ialah sebanyak 10 ekor gajah iaitu ditambah lagi 2 ekor jantan dan 2 ekor betina           kerana atas jasa bakti dan kehebatan Hang Tuah dalam menewaskan pendekar Jepun           yang telah mengamuk.          



BAHAGIAN B

3.  a)                Tema puisi di atas ialah Sajak ini mengemukakan tema pembangunan yang             melenyapkan tradisi. Perubahan dialami oleh masyarakat di mana kemajuan dan             pembaharuan semakin diraih. Kesannya adalah terkoyaknya tradisi dan kehilangan         budaya dan adat yang menjadi warisan bangsa. Penghakisan berlaku disebabkan oleh            ketamakan dan pengaruh kebendaan yang mempengaruhi nilai hidup.
            Ia dijelaskan melalui :

            Inilah sawah tradisi
            yang semakin dibiaki
            onak dan lalang dari belukar seberang
            padi kuning yang sedang masak
            bersarang tikus oportunis
            yang kian tamak

      b)               Gambaran masyarakat yang terdapat dalam puisi di atas ialah pertama     masyarakat petani yang bekerja sebagai pesawah padi di kampung. Seorang tua yang           bekerja sebagai petani gigih berusaha bercucuk tanam padi demi mencari sesuap nasi. Jasa dan peranan petani sangat besar dalam menabur sumbangan dan bakti pada             negara.
                        Gambaran masyarakat yang kedua masyarakat moden yang mementingkan         keuntungan dan mengejar pembangunan dan kemajuan tanpa memikirkan kesan pada            masa hadapan. Tanah sawah yang dipertahankan selama ini oleh petani tua hampir          musnah dengan kemajuan dan penerokaan pembanguna yang berlaku.
                        Gambaran masyarakat yang ketiga masyarakat yang mementingkan tinggal nenek             moyang iaitu tradisi bersawah adalah satu pekerjaan tinggalan nenek moyang yang masih             dipertahankan dari musnah dan binasa akibat kemajuan yang berlaku.

    c)     Dua gaya bahasa dalam sajak di atas ialah :
           
            Sinkope
            yang tak pernah lekang

            Pengulangan kata
            Contoh : yang

            Metafora
            Contoh : selut sejarah
            langit peradaban
            tikus oportunis

            Aliterasi
            Contoh : onak dan lalang dari belukar seberang (pengulangan bunyi konsonan n)

            Asonansi
            Contoh : pada laung azan semakin retak (pengulangan bunyi vokal a)

            Personifikasi
            Saat petang bersandar di surau usang

            Hiperbola
            Contoh : cita-cita tinggal Cuma sepadang lalang


    d)     Ciptakan sajak bertemakan ALAM SEKITAR. (8 MARKAH)


4.  a)    Lima perwatakan Mat Piah ialah :

            Nama sebenar Mat Piah ialah MUHAMMAD HANIFAH
            Berusia 40-an
            Bekerja sebagai penarik beca di sekitar bandar Georgetown Pulau Pinang
            Bekas pesakit jiwa atau mental tetapi telah pulih namun masih juga berhalusinasi
            Seorang yang lucu dan kuat ketawa
            Periang dan sesekali sentimentalis
            Hidup membujang bersama beca tuanya dan becanya juga tempat tidur serta rumahnya.

      b)   Lima persoalan yang terdapat dalam drama ini ialah :
           
            1) Persoalan tentang sikap gigih dan tekun seorang lelaki berusia 40-an untuk      meneruskan hidup selepas pulih dari sakit mental dengan menjadi penarik beca.         Walaupun dia bekas pesakit mental lelaki tersebut iaitu Mat Piah gigih dan tekun mencari        rezki dengan menjadi penarik beca bagi meneruskan sisa sisa hidup di bandar   Georgetown.

            2) Persoalan tentang pengetahuan sejarah tanah air iaitu sejarah penjajahan British di     Pulau Pinang oleh Francis Light. Mat Piah tahu akan sejarah Pulau Pinang dan ditambah          dengan fakta sebenar sejarah perampasan Pulau Pinang oleh Francis Light dari Sultan kedah.

            3) Persoalan tentang sikap rakus penjajah yang suka merampas, mencuri, merompak,    menipu daya dan rasuah demi mendapatkan tanah Pulau Pinang dengan perlbagai helah         semata-mata untuk mengaut untung dengan emas, perak, dan bijih timah.

            4) Persoalan tipu helah dan perjanjian yang menyebabkan pulau pinang jatuh ke tangan British iaitu Francis Light adakan perjanjian Inggeris-kedah untuk menguasai Pulau     Pinang dengan tipu helah bagi membuat pangkalan tentera mereka di Pulau Pinang.

            5) Persoalan tentang sikap kesetiaan pada penguasa dan pemerintah. Blackway dan       Francis Light sangat setia kepada King Goerge III dengan meluaskan tanah jajahan.      Blackway juga selalu menyebut “ save the king,, save my king,,” sentiasa mendaokan raja     mereka dan taat setia pada raja mereka.

            6) Persoalan tentang sikap bangga dan kemegahan bangsa penjajah. Persoalan ini jelas             ketara apabila Blackway melihat tanda jalan “Lebuh Light” yang menjadi tanda tempat itu             penah dikuasai oleh bangsa mereka. Terlihat kebanggaan diwajah Blackway dengan       pencapain bangsa mereka dalam penjajahan penguasaan bangsa mereka.

            7) Persoalan tentang masyarakat Melayu yang kuat semangat Patriotisme. Hal ini dapat dilihat dengan aksi dan gaya perbuatan dan percakapan Mat Piah yang marah dengan   Blackway yang menceritakan tentang Francis Light menipu daya Sultan Muhammad Jiwa             untuk mendapatkan Pulau Pinang dengan cara tipu helah.

            8) Persoalan tentang penyakit mental yang dihadapi oleh golongan masyarakat yang                   hidup gelandangan yang merempat. Namun mereka boleh dirawat dan pulih. Contohnya           Mat Piah merupakan bekas pesakit mental yang hanya hidup dan berkelana dengan           becanya sahaja.

            9) Persoalan tentang gejala sosial anak muda iaitu Mat Rempit. Contohnya, Blackway     takut dengan bunyi enjin motor yang disangkanya serangan siam, sebaliknya anak-anak           muda bermain motor dan Mat Piah menyatakan itu semua bala kepada masyarakat. Terdapat unsur teguran secara sinis dalam persoalan ini.


BAHAGIAN C

5. a)     Lima peristiwa yang menggambarkan sikap tersebut ialah :
           
            a) Dol penyanyi rock kegilaan remaja dijemput untuk datang ke studio “aku” bagi melukis
                dan menulis tentang penampilan dan identity diri Dol

            b) Dol datang ke studio dan Aku juga menjemput Kawan baiknya sasterawan iaitu Daiman             Kreko  bagi sama-sama menelaah tentang diri Dol

            c) Aku dan Daiman Kreko mula melukis dan menulis tentang Dol dari kepala hingga kaki.

            d) Aku mula melukis dari kepala Dol turun ke tubuh Dol semuanya menampilkan pakaian            cara barat iaitu rambutnya gerbang macam sarang tupai dan subang di telinga, manakala       dilehernya terdapat rantai yang panjang hingga ke pusat.

            e) Aku terus melukis tentang Dol hinggalah kaki Dol yang memakai kasut but tebal           semuanya tidak memberi apa-apa makna semuanya     000000000000000000000000000000000000000000000000000.

            f) Aku dan Daiman Kreko hanya mampu ketawa Dol turut ketawa yang mana dia ketawakan dirinya sendiri yang hanya berpakaian seperti bertelanjang bulat itu.
           

    b)     Lima pengajaran yang terdapat dalam cerpen “000000000” karya Shahnon Ahmad ialah
     
            a) Kita hendaklah mempunyai jati diri yang kukuh dan kuat. Contohnya generasi anak      muda perlu ada identiti dan menanam budaya bangsa dalam diri dan jiwa dan tidak perlu        terikut budaya barat yang merosakkan.

            b) Kita janganlah mengagung-agungkan budaya barat. Contohnya, Dol yang        berpenampilan gaya rock dan punk.

            c) Kita wajarlah menjadi orang cerdik pandai. Contohnya Daiman Kreko dan Aku merupakan golongan cerdik pandai dan berpelajaran.    

            d) Kita mestilah mengembangkan potensi diri contohnya Aku dan Daiman Kreko bersaing             menjadi orang yang hebat dan berjaya.        

            e) Kita hendaklah mempunyai semangat patriotisme dalam diri agar kita sentiasa berpijak             dibumi yang nyata dan tidak lupa asal usul kita dan cinta dan sayang budaya bangsa dan             agama.

            f) Kita perlulah menjalinkan hubungan baik dan ikatan siltulrahim. Contohnya, Aku dan    Daiman Kreko merupakan sahabat baik.                   

6. a)     Lima persoalan yang disampaikan oleh pengarang dalam novel Naratif Ogonshoto karya             Anwar Ridhwan ialah :

            1) Persoalan tentang masyarakat yang bergantung hidup dengan aktiviti/ekonomi             kelautan
            2) Persolan tentang sikap bijak ambil peluang dan gunakan peluang
            3) Persoalan tentang sikap kepimpinan dan politik
            4) Persoalan tentang ketabahan dan kegigihan penduduk Pulau Ogonshoto
            5) Persoalan tentang golongan bijak pandai dan golongan bawahan

    b)     Lima citra masyarakat yang dipaparkan oleh pengarang dalam novel Naratif Ogonshoto ialah  :

            1) Masyarakat yang berpelajaran, contohnya Anak Malagna tekah diberikan pelajaran dan             pendidikan sehingga ke Universiti.

            2) Masyarkat yang bekerja di lautan sebagai nelayan dan bekerja di atas kapal.

            3) Masyarakat yang penyayang.

            4) Masyarakat golongan pemimpin yang gila kuasa. Pegawai Provinsi Ture sanggup        melakukan apa sahaja demi kuasa dan menjadi ketua, walaupun dirinya sendiri yang terbunuh.

            5) Masyarakat yang hidup di kepulauan.

            6) Masyarakat yang akur dan menurut perintah.
   
           

**********************SKEMA JAWAPAN TAMAT***********************

“Kita penentu kejayaan diri kita sendiri” -samozin-

3 comments:

  1. terima kasih membantu.Tetapi banyak bahagian esei seperti bahagian c no.6 tiada contoh.Ada isi tetapi tiada contoh dalam ayat...

    ReplyDelete
  2. boleh buat nota lengkap pasal novel naratif ogonshoto

    ReplyDelete
  3. terima kasih cikgu. blh buat latih tubi dalam kls.

    ReplyDelete