BAB 3
PENYAMARAN
PERSOALAN
1. Tentang
benarkah Presiden melakukan penyamaran dalam ' peristiwa Tubua'. Contoh;
berbulan- bulan malah
bertahun-tahun setelah peristiwa itu terjadi penduduk Ogonshoto belum dapat menyelesaikan persoalan ini.
2. Tentang
pembangunan yang mencemar alam sekitar dan keharmonian keluarga. Contoh; Orang-orang Presiden mendapat restu
membangunkan pedalaman Tubua untuk dijadikan pusat
pelancongan,kompleks hiburan dan perjudian. Pembangunan akan menyebabkan gondolan, hakisan,pencemaran air dan keluarga
menjadi tunggang-terbalik kerana perjudian.
3. Tentang
penentangan terhadap pembangunan. Contoh;Penduduk di pedalaman Tubua mengadakan protes dan menubuhkan
sebuah komiti yang menentukan tahap serta kaedah- kaedah protes yang
bukan sahaja demi penduduk Tubua dan Provinsi Gora-Gora malah menjangkau penghuni Rai-Rapa dan
Futu-Ata juga.
4. Tentang
peranan media milik kerajaan. Contoh; Akhbar tunggal Ogonshoto memainkan
peranan dalam mengulas teori
penyamaran dengan mengatakan Presiden bertugas di pejabatnya empat jam selepas kembali dari Peru di mana
berita ini menyangkal penyamaran Presiden
PERWATAKAN
LELAKI TUA
1. Seorang
yang berpakaian seperti nelayan Kuri.
2. Seorang
yang berbadan bongkok sabut, berjambang, bermisai dan janggutnya hampir menutup
wajahnya.
3. Seorang
yang berkaca mata gelap, yang murah, yang bisasnya dijual di kaki lima kedai di
Tatamanu.
4. Seorang
yang perihatin. Contoh; Dia lebih pentingkan nasib penduduk-penduduk Tubua daripada ikan, sotong dan ketam.
5. Seorang
yang suka kepada perundingan dalam menyelesaikan masalah. Contoh; Dia mengajak supaya protes dihentikan dan rundingan
dijalankan supaya Tubua tenang semula.
6. Seorang
berperanan menjadi ketua demonstrasi. Contoh; Lelaki tua itu mengepalai
demonstrasi menuju Tatamanu.
7. Seorang
yang bijaksana. Contoh; Bijak berbicara dengan tuan rumah dan juga bijak
melepaskan diri semasa
demonstrasi.
8. Seorang
yang berani. Contoh; berani mengepalai demonstrasi walaupun sudah tua.
9. Seorang
penyamar. Contoh; Lelaki tua itu sebenarnya penyamar sebagimana yang
digambarkan oleh ketua
protes dan lelaki pertama.
GAMBARAN MASYARAKAT
1. Masyarakat
menentang pembangunan. Contoh; Mereka menentang pembangunan di Tubua denganmengadakan protes dan
menubuhkan komiti yang menentukan tahap
serta kaedah- kaedah protes yang bukan sahaja demi penduduk Tubua dan Provinsi
Gora-Gora malah menjangkau
penghuni Rai-Rapa dan Futu-Ata juga.
2. Masyarakat
yang mencintai alam sekitar. Contoh; Mereka menentang pembangunan yang akan menyebabkan gondolan, hakisan,dan pencemaran air.
3. Masyarakan
yang mencintai keharmonian keluarga. Contoh; Kewujudan rumah perjudian akan menyebabkan keluarga menjadi tunggang-terbalik.
4. Masyarakat
yang menjalankan kegiatan ekonomi sebagai nelayan dan berdagang kecil- kecilan.Contoh;Selepas peristiwa Tubua
kembalilah mereka ke laut menangkap ikan, berdagang
kecil-kecilan di Tubua.
5. Masyarakat
mesra melayan tetamu. Contoh; Kedatangan lelaki tua disambut dengan mesra.
6. Masyarakat
menghormati tetamu. Contoh lelaki tua diajak bermalam di rumah ketua protes dan
dijamu dengan hidangan makan
malam dan minuman sake.
7. Masyarakat
nelayan yang terkenal dengan gelaran kaki botol. Contoh; Ada peribahasa di sana
yang bermaksud 'nelayan Kuri hanya
dapat mengenal jenis ikan ketika mabuk'.
8. Masyarakat
yang tidak lagi mengamalkan adat turun-temurun. Contoh; Sekarang tidak ada lagi
perbincangan antara penduduk dalam
menyelesaikan masalah sebagaimana dulu mereka berkumpul
di bawah pokok palma berbicang mencari penyelesaian.
9. Masyarakat
yang mudah diperdaya. Contoh; Kumpulan penentang telah di perdayakan oleh orang tua yang sebenarnya penyamar.(Presiden)
NILAI
1. Kemesraan.
Contoh; penduduk Tubua mesra menyambut kedatangan lelaki tua.
2. Keperihatinan.
Contoh; Lelaki tua perihatin dengan perjuangan memprotes pembangunan Tubua.
3. Kebijaksanaan.
Contoh; Lelaki tua bijak melepaskan diri semasa demonstrasi.
4. keberanian, Contoh; Lelaki tua berani mengepalai
kumpulan demonstrasi.
5. Kasih
sayang. Contoh; Penduduk Tubua menyayangi alam sekitar mereka di mana mereka membuat protes terhadap pembangunan
yang akan dijalankan.
6. Tolong-menolong.
Contoh; Ketua protes menolong orang tua dengan memberikannya tempat untuk bermalam di rumahnya.
MESEJ
1. Hendaklah menerima tetamu dengan
mesra. Contoh; penduduk Tubua mesra menyambut kedatangan lelaki tua.
2. Hendaklah
bersikap perihatin kepada yang mengalami masalah. Lelaki tua perihatin dengan perjuangan memprotes pembangunan Tubua.
3. Hendaklah
tolong menolong orang yang berada dalam kesusahan;. Contoh; Ketua protes mengajak lelaki tua bermalam di rumahnya.
4. Hendaklah berani memperjuangkan kebenaran. Contoh;
Lelaki tua berani mengepalai kumpulan demonstrasi.
5. Hendaklah
mencintai alam sekitar daripada dicemari.Contog;. Pembangunan akan menyebabkan berlakunya gondolan,
hakisan dan pencemaran air.
6. Hendaklah
mencintai keharmonian keluarga. Contoh; Kewujudan rumah perjudian akan menyebabkan keluarga menjadi tunggang-terbalik.
7. Hendaklah
mengamalkan perundingan dalam menyelesaikan masalah. Contoh; Semasa dulu dalam menyelesaikan masalah mereka duduk
berkumpul di bawah pokok palma berbicang mencari
penyelesaian.
8. Janganlah
meminum arak kerana membawa kesan yang buruk. Contoh; Penyamaran lelaki tua hampir
terbongkar akibat mabuk meminum arak (sake).
9. Hendaklah
berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara. Contoh; Akibat tidak berhati-hati
kumpulan protes terpedaya dengan
penyamaran lelaki tua.
BAB 4
AISBERG
PERSOALAN
1. Tentang
kegagalan mengurus alam sekitar menyebabkan berlakunya kemarau. Contoh; Mengikut wartawan Japan News
Network Ogonshoto tidak perlu mengeluarkan biaya tinggi untuk menarik aisberg jika bijak menguruskan alam
sekitar terutama kawasan tadahannya.
2. Tentang
keghairahan menanti sesuatu yang tidak kunjung tiba. Contoh; kegairahan rakyat Ogonshoto menanti ketibaan Aisberg di
Teluk Pinavana.
3. Tentang
mementingkan kebendaan dalam masyarakat kapitalisme. Contoh; Pemilik-pemilik
kren dan pemilik gergaji raksaksa memberi kata dua kepada
administrator tentang bayaran tiga kali
ganda dan mesti dilunaskan sebelum Aisberg tiba jika tidak mereka tidak akan bekerjasama.
PERWATAKAN
LELAKI TUA
1. Seorang
yang berasal dari Runakita.
2. Seorang
yang hidup sebatang kara. Contoh; Tiada anak isteri.
3. Seorang
yang buta huruf. Contoh; Sudah seminggu berita tentang Aisberg di tarik tujuh
kapal barulah dia mendengarnya itupun
melalui jiranya kerana ketiadaan TV dan radio ditambah pula dengan buta huruf.
4. Seorang
yang kurang pendengaran. Contoh; Cerita
yang dibawa tetangganya tentang Aisberg kurang
jelas didengarinya kerana telinganya mungkin mulai tuli disamping suara
jirannya yang bertindih-tindih
antara bercerita dengan ghairah yang meluap-luap.
5. Seorang
yang rajin berusaha. Contoh; Rajin berusaha menggali kolam, mencari dan
mengumpul kayu api, memagar
kolam,membumbung dapur dan berulang-alik mengangkut air laut.
6. Seorang
yang gigih berusaha. Contoh; Dia tetap gigih menggali kolam untuk mendapatkan air biarpun hingga seratus kaki.
7. Seorang
yang sabar menanti. Contoh; Sabar
menunggu dasar kolamnya digenangi air.
8. Seorang
yang bijaksana. Contoh; Dia menggunakan kaedah memanaskan air laut hingga
menjadi wap air lalu titisan
air masuk kedalam tongnya.
9. Seorang
yang mempunyai keazaman yang kuat. Contoh; Dia berazam tujuh tong air mesti
penuh akhirnya.
GAMBARAN MASYARAKAT
1 Masyarakat
tidak mahu menerima kebenaran. Contoh;Semua orang presiden menutup saluran enam yang menyiarkan berita
tentang Ogonshoto tidak perlu mengeluarkan biaya tinggi untuk menarik aisberg
jika bijak menguruskan alam sekitar terutama kawasan tadahannya.
2. Masyarakat
yang mudah lupa. Contoh; Angan-angan kehadiran Aisberg menyebabkan mereka lupa langit dan bumi Ogonshoto
yang mula kering di mana tanah mulai retakdan pohon-pohon mulai layu.
3. Masyarakat
yang ghairah.Contoh; Mereka ghairah meluap-luap menanti ketibaan Aisberg.
4. Masyarakat
mementingkan kebendaan.Contoh; Pemilik-pemilik kren dan pemilik gergaji raksaksa memberi kata dua kepada
administrator tentang bayaran tiga kali ganda dan mesti dilunaskan sebelum Aisberg tiba jika tidak mereka tidak
akan bekerjasama.
NILAI
1. Kegigihan.Contoh;
lelaki tua tetap gigih menggali kolam untuk mendapatkan air
biarpun hingga seratus kaki.
2. Kesabaran.Contoh;Lelaki
tua sabar menunggu dasar kolamnya digenangi air.
3. Kerajinan.
Contoh;Lelaki tua rajin berusaha
menggali kolam, mencari dan mengumpul kayu
api, memagar kolam,membumbung dapur
dan berulang-alik mengangkut air laut.
4. Kebijaksanaan.
Contoh;Lelaki tua menggunakan kaedah
memanaskan air laut hingga menjadi wap
air lalu titisan air masuk kedalam tongnya.
5. Keazaman.
Contoh;Lelaki tua berazam tujuh tong air mesti dipenuhi air.
MESEJ
1. Hendaklah
gigih berusaha untuk mencapai kejayaan.Contoh; Lelaki tua tetap
gigih menggali kolam untuk
mendapatkan air biarpun hingga seratus kaki akhirnya usahanya berjaya juga.
2. Hendaklah
sabar dalam melakukan sesuatu supaya beroleh kejayaan.Contoh ;Lelaki tua sabar menunggu dasar kolamnya digenangi air di mana
kesabarannya membawa kejayaan.
3. Hendaklah
mempunyai keazaman yang kuat untuk berjaya. Contoh;Lelaki tua berazam tujuh tong air mesti dipenuhi air akhirnya
keazamannya menjadi kejayaan.
4. Janganlah
terlalu ghairah dalam sesuatu perkara. Contoh;Masyarakat Ogonshoto terlalu
ghairah meluap-luap menanti
ketibaan Aisberg namun sudah hampir tiga bulan tetangganya tidak muncul-muncul lagi untuk bercerita
tentang Aisberg.
5. Janganlah
terlalu mementingkan kebendaan. Contoh; Pemilik-pemilik kren dan pemilik
gergaji raksaksa memberi kata dua kepada
administrator tentang bayaran tiga kali ganda dan mesti dilunaskan sebelum Aisberg tiba jika tidak mereka tidak
akan bekerjasama.
6. Hendaklah
bijak mengurus alam sekitar jika tidak akibatnya akan berlaku bencana alam seperti kemarau.Contoh;
Mengikut wartawan Japan News Network Ogonshoto tidak perlu mengeluarkan biaya tinggi untuk menarik
aisberg jika bijak menguruskan alam sekitar terutama
kawasan tadahannya.
No comments:
Post a Comment