Tuesday, February 28, 2017

CERPEN “00000000000” KARYA SHAHNON AHMAD

CERPEN “00000000000” KARYA SHAHNON AHMAD

SINOPSIS
     

Aku merupakan seorang pelukis yang hebat dan berseni. Persahabatannya dengan Sasterawan Daiman Kreko membawa pelbagai pengalaman yang baik. Aku seringkali memuji rakannya itu dan menganggapnya sebagai sasterawan yang berbakat dan hebat. Pada suatu hari, Kreko datang ke studio Aku untuk bermain permainan mereka cipta sesuatu mengikut bakat masing-masing seperti yang telah dijanjikan. Namun begitu, Kreko membawa Dol, penyanyi kumpulan Mad Dog bersamanya dan mendapat reaksi negatif daripada Aku. Setelah selesai berbincang dengan baik, akhirnya mereka bersetuju untuk menjadikan Dol sebagai bahan utama permainan mereka dan Dol bersetuju. Dol berada di bahagian tengah gelanggang, Aku dan Kreko mengambil kedudukan masing-masing berserta mereka sehelai kertas setiap seorang. Mereka akan mentafsir Dol mengikut pandangan individu berdasarkan bakat masing-masing. Perwatakan Dol banyak mengimbau kenangan Aku tentang peristiwanya di kampung sewaktu kecil. Keadaan fizikal Dol sebagai penyanyi rock mula memeningkan kedua-dua peserta. Bermula dengan keadaan rambut Dol yang gerbang dan panjang, mempunyai anting-anting di sebelah telinganya, melilitkan kain merah di kepalanya, memakai rantai yang panjang sehingga mengganggu setiap pergerakan Dol, berbaju singlet tanpa lengan sehingga menampakkan bulu ketiak dan dada Dol, berseluar koyak sehingga menampakkan bahagian kakinya dan memakai kasut but yang sesuai dipakai semasa masuk ke hutan. Hal ini telah menimbulkan satu situasi yang sesak dan cukup memeningkan kedua-dua pemain sehingga  jelas kelihatan riak wajah Kreko yang gelisah tidak keruan. Kekosongan yang dapat Aku rasakan setelah melihat perwatakan Dol telah menyebabkannya membuang lakaran lukisannya dan digantikan dengan kertas baharu. Begitu juga dengan keadaan Kreko yang banyak membuang kertas kerana tidak dapat mentafsir Dol dengan tepat. Akibat kekosongan yang ada pada Dol, Aku telah menterjemahkan tafsiran kosongnya pada kertas lukisannya dengan bentuk 'O' sahaja. Kreko mempamerkan hasil dapatannya pada Dol dan Aku hanya membaca perkataan 'Kosong' yang berulang-ulang dengan kuat. Kreko tersentak dengan bacaan Aku lalu mengangkat tinggi-tinggi hasilnya dan Aku juga turut mempamerkan lukisan bentuk 'O' sahaja. Terdapat persamaan daripada hasil dapatan mereka berkenaan Dol. Hal ini telah menimbulkan hilai tawa yang kuat antara mereka termasuk Dol. Aku dan Kreko cukup gembira dengan hasil yang telah mereka dapat lalu berpelukan. Dol turut sama ketawa kerana memahami tanggapan mereka terhadap dirinya. Imej rock yang ditunjukkan Dol sebenarnya melambangkan kekosongan nilai dalam dirinya.


💡TEMA
Cerpen “00000000000” karya Shahnon Ahmad bertemakan jati diri manusia yang lemah. Hal ini dapat dilihat melalui analogi pengarang terhadap perwatakan watak Dol yang digilai oleh jutaan peminat kerana imejnya sebagai penyanyi rock yang berpenampilan gaya Barat, padahal dia langsung tidak membawa apa-apa nilai kepada masyarakat. Di sini berlakunya pertembungan nilai antara golongan cerdik pandai dengan golongan remaja tentang penilaian terhadap seseorang artis. 

💫PERSOALAN

🌷Pertembungan nilai antara golongan cerdik pandai dengan golongan remaja tentang penilaian seorang artis

🌷Perjanjian yang harus ditepati

🌷Keputusan akhir yang dicapai atas perbincangan yang baik

🌷Pengaruh budaya Barat dalam kalangan artis

🌷Pengaruh penyanyi terhadap golongan remaja

🌷Cara berpakaian artis/penyanyi dalam kalangan masyarakat

🌷Sikap kepura-puraan/kepalsuan hidup dalam kalangan penyanyi

🌷Kekosongan hidup dalam jiwa seorang penyanyi

🌷Perbezaan bidang bukan kunci kepada perbezaan pendapat

🌸WATAK &PERWATAKAN

🌞WATAK UTAMA
💃 AKU
Seorang pelukis 🎨
Tidak memahami kedalaman seni sastera
Tidak terburu-buru membuat sesuatu
Teliti dengan pandangan
Tidak merendahkan orang lain

WATAK SAMPINGAN
👤DAIMAN KREKO
Rakan Aku
Sasterawan hebat
Agak terburu-buru membuat keputusan
Pandai mentafsir orang lain
Pandai berkata-kata,berpuitis

 
👤DOL 🎶 🎻
Rakan Kreko
Penyanyi rock terkenal kumpulan Mad
    Dog  🎤
Mempunyai jutaan peminat
Tidak pandai melukis dan berbahasa/ sastera
Pandai bermain musik dan bernyanyi
Terpengaruh dengan budaya rock
    aliran Barat
Tidak menjaga penampilan diri:
Berambut gerbang, gondrong, panjang, pintal-memintal kusut masai
Bersubang panjang berjela-jela pada sebelah telinga sahaja
Memakai lilit kepala dengan secebis kain merah
Memakai rantai yang panjang
Memakai singlet tidak berlengan yang sudah robek sehingga menampakkan bulu dada dan bulu ketiak
Memakai seluar sutera berwarna-warni dan ketak serta terkoyak di punggung dan di lututnya
Berkasut but jenis masuk rimba
Berjiwa kosong dan hidup dalam kepalsuan/kepura-puraan

🍎SUDUT PANDANGAN          
-Sudut pandangan orang pertama di mana pengarang memasukkan dirinya dalam watak cerita dan menggunakan ganti nama 'aku'.

📋PLOT
🌹Permulaan
Cerita dimulakan dengan Kreko datang ke studio Aku seperti yang telah dijanjikan untuk bermain permainan mereka cipta pandangan melalui bakat yang mereka miliki. Namun, kehadiran Dol atas ajakan Kreko telah menimbulkan pertanyaan kepada Aku. Setelah mendapat persetujuan daripada hasil perbincangan, mereka bersetuju untuk menjadikan Dol sebagai subjek utama permainan mereka.

🌹Perkembangan
Aku dan Kreko memulakan permainan dengan meletakkan Dol di tengah-tengah gelanggang dan mereka mula mentafsir fizikal Dol dengan teliti. Bermula dengan keadaan fizikal Dol yang dipengaruhi gaya rock Barat iaitu rambut Dol yang gerbang dan panjang. mempunyai anting-anting di sebelah telinganya,
melilitkan kain merah di kepalanya, memakai rantai yang panjang sehingga mengganggu setiap pergerakan Dol, berbaju singlet tanpa lengan sehingga menampakkan bulu ketiak dan dada Dol, berseluar koyak sehingga menampakkan bahagian kakinya dan memakai kasut but yang sesuai dipakai semasa masuk ke hutan telah menimbulkan  kegelisahan dan memeningkan mereka untuk menterjemahkannya pada kertas.

🌹 Klimaks
Kreko mempamerkan hasil dapatannya kepada Dol dan Aku hanya membaca perkataan 'Kosong' yang berulang-ulang dengan kuat. Kreko tersentak dengan bacaan Aku lalu mengangkat tinggi-tinggi hasilnya dan Aku turut mempamerkan lukisan bentuk 'O' sahaja.

🌹 Peleraian
Hasil dapatan mereka berkenaan Dol adalah sama. Hal ini telah menimbulkan hilai tawa yang kuat antara mereka termasuk Dol. Aku dan Kreko cukup gembira dengan hasil yang telah mereka dapat lalu berpelukan. Dol turut sama ketawa kerana memahami tanggapan mereka terhadap dirinya. Imej rock yang ditunjukkan oleh Dol sebenarnya adalah kekosongan nilai dalam dirinya.

💗 TEKNIK PLOT

🎈Pemerian
Pengarang menggambarkan rambut Dol gerbang, gondrong, panjang, pintal memintal kusut- masai
-Aku memulakan permainan itu dari rambut di kepala Dol yang gerbang, gondrong, panjang...(m/s 45)

🎈Imbas kembali
Pengarang teringat sewaktu kecil, dia dan rakan-rakannya nakal dan suka menjolok sarang iaitu tidak kira sarang apa, baik sarang tebuan, sarang lebah, sarang tupai, sarang murai atau sarang angkut-angkut.
-...Aku teringat pada sarang tupai di kampungku, entah berapa tahun yang lalu.(m/s 45)

🎈Imbas muka
-"Sasterawan Daiman Kreko pun nampak gelisah seperti Aku juga."(m/s 49)

🎈Saspen
-"Tiba-tiba Sasterawan Daiman Kreko mengangkat kertasnya tinggi-tinggi..."(m/s 49)

GAYA BAHASA
1.Sinkope
-Hari itu Kreko datang ke studioku untuk bermain.

2.Repetisi
-"...bulu lengan, bulu ketiak dan bulu dadanya.(m/s 48)
-"...bagaikan sarung nangka..."(m/s 48)
-"...karya lukisanku bagaikan dapat menangkap segala makna..."(m/s 51)

3.Simile
-"...rambut panjang macam sarang tupai..."(m/s 46)
-"...bagaikan sarung nangka..."(m/s 48)
-"...karya lukisanku bagaikan dapat menangkap segala makna..."(m/s 51)

Latar

Latar Masa
1.Waktu siang
-sorotan masa permainan Aku dan Kreko
2.Semasa aku masih kecil

Latar Tempat

1.Studio Aku
-Tempat Aku dan Kreko menilai Dol
2.Kampung Aku
-Tempat Aku lahir dan mempunyai banyak kenangan indah

Latar Masyarakat
1.Masyarakat seniman
Pelukis,sasterawan dan penyanyi
2.Masyarakat yang terpengaruh dengan budaya Barat
Dol dan peminatnya terpengaruh dengan budaya Barat
3.Masyarakat yang hidup dalam kekosongan dan kepura-puraan
Dol dan peminatnya hidup dalam kekosongan dan kepura-puraan.
4.Masyarakat yang tidak menjaga penampilan diri
Dol berpakaian selekeh dan tidak menjaga kekemasan diri.
5.Masyarakat yang terdiri daripada golongan cerdik pandai
Aku dan Daiman Kreko bijak mentafsir watak Dol dalam karya mereka.

Nilai

1.Rendah diri
Aku tidak suka meninggikan dirinya walaupun dipuji oleh Kreko.
2.Kejujuran
Kreko jujur menilai keperibadian Dol.
3.Kesabaran
Kreko kelihatan gelisah untuk menilai Dol sedangkan Aku hanya sabar menilai Dol.
4.Kebijaksanaan
Aku lebih cepat mentafsir Dol berbanding Kreko
5.Memartabatkan bahasa ibunda
Kreko merupakan sasterawan bahasa

Pengajaran

1.Kita haruslah mengamalkan sikap rendah diri yang membawa kepada kesejahteraan hidup.
-Aku tidak suka meninggikan dirinya walaupun dipuji oleh Kreko.

2.Kita hendaklah jujur dalam menilai keperibadian seseorang.
-Kreko jujur dalam melakukan penilaian terhadap diri seseorang.

3.Kita mestilah memberi contoh atau nilai yang baik kepada masyarakat.
-Kita janganlah menjadi seperti Dol yang tidak menunjukkan nilai yang baik untuk dicontohi oleh masyarakat.

4.Kita janganlah hidup dalam kepura-puraan.
-Dol dikatakan pengarang hidup dalam kepura-puraan di mana pengarang mengatakan Dol sebenarnya tidak wujud  kerana yang ada hanyalah kepalsuan yang digambarkan melalui benda mati.

5.Kita janganlah hidup dalam kekosongan.
-Pengarang menyatakan di sebalik ketawa Dol itu yang ada hanyalah kekosongan dalam dirinya sebagai penyanyi di mana lagunya tidak memaknakan kemanusiaan.

6.Kita mestilah menjaga kesopanan budaya masyarakat Melayu.
-Dol yang berpakaian dan berperwatakan tidak seperti orang Melayu janganlah kita ikuti.

7.Kita hendaklah mempunyai jati diri yang kuat.
-Dol tidak mempunyai jati diri yang kuat mengakibatkan dirinya senang dipengaruhi budaya Barat.

8.Kita janganlah mudah terpengaruh dengan budaya Barat.
-Dol merupakan seorang penyanyi rock yang terikut-ikut dengan budaya Barat.

23 comments:

  1. Contoh² gaya bahasa dan teknik plot ini membantu😊

    ReplyDelete
  2. Terima kasih.teknik plot dan gaya bhasa ini amat membantu😊

    ReplyDelete
  3. Terima Kasih dengan nota ini...Saya rasa amat membantu untuk mengulang kaji pelajaran sastera...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kerana berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  5. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  6. Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
    Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com                       
    Selamat siang
    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC 


    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar

    ReplyDelete
  7. kpd Fikri Pauzi..aku tau mu ado sini..BAYAR HUTANG AKU SEBELUM RAYA WOI!

    ReplyDelete
  8. persoanlan xda contoh lah pulak... btw THX

    ReplyDelete
  9. Knii...persoalan nya x de contoh so kene Cari sendiri lah nampak nya ...

    ReplyDelete
  10. Adakah anda mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau projek keinginan hati anda? @ SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN, kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu yang memerlukan pinjaman seperti "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman pinjaman perumahan dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. Kami juga memberikan nasihat kewangan dan bantuan kepada pelanggan dan pemohon kami. Sekiranya anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN hari ini untuk sebarang mata wang yang anda mahukan.

    Kategori Perniagaan

    Perniagaan Merchandising.
    Perniagaan pembuatan
    Perniagaan Hibrid.
    Pemilikan tunggal
    Perkongsian.
    Syarikat.
    Syarikat liabiliti terhad.
    pinjaman peribadi.
    pinjaman pelaburan.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman gadai janji
    Pinjaman automatik.
    Pinjaman pelajar.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN
    E-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com WhatsApp +1 (802) 695-0723. Instagram: asmarahasanloancompany

    ReplyDelete
  11. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  12. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  13. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.
    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
  14. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete